torsdag 16 juni 2016

Nu ska jag berätta...



Jag är kommunalt anställd, men det finns naturligtvis en annan anledning till varför jag jobbar med det jag gör. Jag utbildade mig i museiämnena för att jag från barnsben hade hört min mormors sägner och sett min far gå med näsan i marken för att leta flintverktyg. Kommunal har jag blivit på köpet. Men jag är också regional och nationell och internationell.

Nu är det inte någon motsättning i min starka medfödda pedagogiska ådra, viljan att folkbilda, lyssna och berätta och mitt kommunala uppdrag. Möjligen störs berättandet och lyssnandet och den pedagogiska viljan av alltför många möten och administrativa uppgifter, men det är jag inte den enda att klaga på.

Men nu ska jag få berätta. De två närmaste veckorna har jag möjlighet att ägna mig åt det jag älskar mest- att berätta och att lyssna på andra som berättar. Det börjar med att vi i föreningen Österlen berättar åker till Ljungby berättarfestival. De har hållit på i många år. I Ljungby finns ett Sagomuseum, vägskyltar som visar ut till intressanta berättarplatser i landskapet, kartor, appar och ett stort medvetande om vad berättande har för betydelse för välbefinnande och somsocialt kitt. Vi ska hålla i ett eget berättarcafé under lördagen.

 Sedan kommer vi hem till en intensiv berättarvecka på Österlen. För första gången någonsin anordnar vår förening en veckas berättande runt om på Österlen tillsammans med andra föreningar, besöksmål, företag och privatpersoner och med Österlens museum som nav.

Ur programmet kan jag nämna Barnmorske-och förlossningsberättelser, berättarvandringar i olika byar och på andra platser, kurs i kulning på Stenshuvud, föreläsningar och seminarium. Hela veckan invigs på Österlens museum på midsommardagen den 25/6 kl 17 av författare Susanna Alakoski. Under kvällen berättas Beowulf av skådespelare, Boel Larsson och man kan lyssna till Viveka Ullerdal som musicerar och sjunger och äta Berättarbuffé från Österlens kokkonst. Allt utom buffén är gratis!

Söndagen den 26/6 startar berättarstafetten som ska ta sig mellan Österlens byar ledd av skådespelare Cecilia Granquist Dahmén. Under veckan besöks Borrby, Hammenhög, Gladsax, Simrishamn, S Mellby, Rörum och Baskemölla.

Oj vad jag ska njuta av att berätta och lyssna de närmaste veckorna. Jag hoppas att du kommer och gläds med oss.

Välkommen

 

Lena Alebo

museichef

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar