onsdag 6 februari 2013

Kultur som take-away


Museer pratar oftast om tillgänglighet. Men vad är egentligen tillgänglighet? Att vara en kulturell mötesplats öppna för alla, kan vara en enkel sak att säga men mycket svårare att genomföra. Ofta har man tillgänglighetsdiskussioner angående öppettider, pris, kommunikation, ny teknik,om man är finns på Internet och viljan att ha öppna magasin för allmänheten, samt så mycket mer. 
Nuförtiden är näringslivet mycket tillgängligt. Jag har medvetet valt att bo på en plats där man kan köpa hämtpizza, soyalatte, smoothies, thaimat, matbutiker som är öppna 7 dagar i veckan till kl 23 och ett apotek som också har generösa öppettider som till exempel kl 21 på en söndagskväll. För mig är det lyx eftersom jag växte upp under den tid då man inte fick lov att ha huvudvärk en söndag då apoteken var stängda. Men jag kommer så väl ihåg Nice, Frankrike 1999 där man kunde köpa hostmedicin på ett apotek som hade öppet till kl 24. Jag kommer ihåg min förundran över detta fenomen, men amerikanskan som var med mig var inte lika imponerad. Hon snörpte på munnen och muttrade något om dåliga öppettider. Hon kom ifrån Atlanta och där var apoteken öppna 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.
Tillgänglighet för andra verksamheter är till exempel telefon- och chattsupport. Oftast myndigheter är tillgängliga via dessa kanaler. Det kan vara bra med ett komplement till telefonsupporten då det oftast är långa väntetider, vilket kan bli dyrt, och då kan chatten vara en bra lösning. Men ibland så är man inte nöjd med dessa chatt- och telefontider då de oftast är under dagtid då inte alla har möjligheter att komma ifrån.
Även matställen har arbetat med sin tillgänglighet. Man kan antingen ringa eller beställa sin mat via Internet och sedan komma att hämta den när maten är klar. Utbudet kan också vara väldigt generöst och oftast kan konsumenten sin egen komponerade pizza, sallad, smoothie eller soyalatte. Genom sin app på telefonen kan man kolla om tåget är i tid så man beställer att ta med eller om det är försenat och då kan man sitta ner och dricka sin kaffe på plats.

En kopia av en uppstoppad blåsfisk på take-away?

Så är det då meningen att museerna ska vara öppna 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan med tillhörande chatt- och telefonsupport? Och vad har museer för likhet med hämtmat? Måste man inte vara på plats i museet för att se utställningarna? Idag finns oftast museerna i olika grader på Internet. Bland annat genomgår många museiinstitutioner en stor förändring genom att digitalisera sina samlingar och publicera dom på Internet. Nu så tänker ni säkert att man kan ju fortfarande inte gå till ett museum och beställa hem ett föremål. Men vi är idag faktiskt inte så långt ifrån att detta kan bli ett faktum. Självklart kan man ju inte ta hem ett originalföremål, men i alla fall en kopia. Idag kan man köpa smycken via vår hemsida som är kopior av gamla föremål. När det gäller ny teknik så finns det idag en form av 3D-scanner som möjliggör att man kan kopiera ett föremål och sedan faktiskt ta med sig det hem. (Vill bara klargöra att vi inte har den tekniken på museet idag). Så det som idag kanske verkar löjeväckande och absurt kan i framtiden vara ett faktum. Så blir då vi tillgängliga för fler genom att man kan besöka oss 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan och ta med sig ett föremål hem? Nej, troligtvis inte. För att göra oss mer tillgängliga är det viktigt att kommunicera och föra en dialog med våra nuvarande och potentiella besökare. Vår uppgift tillsammans med våra brukare är att ta reda på vad som skulle göra våra museer mer attraktiva, inspirerade och lockande. Frågan till intresserade blir då; hur ska vi göra för att förverkliga vår dröm att bli en kulturell mötesplats?   

/Jeanette Gimmerstam
Österlens Museum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar